Final Supercopa: Barcelonitis aguda

Sí, barcelonitis aguda i crec que s’està fent crònica. Amb el VAR el Madrid ja no li poden regalar el que li regalaven abans i sí, les finals no es juguen, es guanyen, però per al Barça i contra el Madrid.

Amb cinc defenses, com si fos el Leganés o el Getafe. Al mateix nivell, però no el nivell de l’àrbitre, que ja tornen a les andades i no xiulen igual per a un costat que per a l’altre. L’entrada per darrere i sense pilota a Pedri és criminal i també hauria de ser targeta vermella, igual que la de De Jong.

En fi, el gafe de Mbappé ja ha retirat, amb aquest sis entrenadors. I ja comença a adonar-se que s’ha equivocat, que ell no fa el passadís al Barça i que està en un equip mediocre, que a aquest ritme, no guanyarà ni al parchís. Llàstima, aquí volíem que aquest entrenador, ara declarat mediocre i sense ànima, dèbil i pusil·lànime, continués al Madrid… però el que ve ara és millor, almenys donarà més titulars. Però que ningú es pensi que continuarà la pròxima temporada. Venen moltes corbes per al Madrid.

Publicat dins de Jornada esportiva | Feu un comentari

El Dol (IV)

Cerimonial vigent a la cort de Napoleó III:

Els grans dols es divideixen en dos temps. En el primer període es vesteix de llana i es porten pedres negres; en el segon, seda i diamants.

La duració dels dols es regularà de següent manera:

Gran dol: per l’emperador tres mesos, a saber: primer període un mes i mig, segon, un mes i mig. Per a l’emperadriu i la mare de l’emperador; dos mesos en un mes i un mes. Pel príncep imperial i els altres fills de l’emperador, un mes, és a dir, quinze dies i quinze dies. Per un altre príncep de la família imperial, tant en línia ascendent com descendent, 21 dies, és a dir, primer període onze dies i el segon deu.

Sa Majestat no es vestirà de dol, però les altres persones, sí que ho faran d’acord amb el gènere i la durada determinats pel reglament.

Quan La Cort està de dol, cap persona, incloses les que sol·licitin audiència, podran presentar-se sense anar de dol.

Publicat dins de Diccionari de la Mort | Feu un comentari

Musica Catalana 2025

Les cançons en català que van marcar el 2025, sense ordre jeràrquic, però totes amb el pols real del 2025. Se4gons ChatGPT.

  • Jo vull ser rei – Oques Grasses

  • La marina està morena – Figa Flawas

  • Coses pendents – The Tyets

  • Que no s’acabi – The Tyets

  • Tot torna – Manel

  • Ai mare – Mushkaa

  • Dimecres – Mushkaa

  • No ho entens – Julieta

  • Haiku d’amor – Julieta

  • Cendres – Blaumut

  • Riu avall – Blaumut

  • La meva sort – Joan Dausà

  • No era amor – Suu

  • Una altra vegada – Suu

  • Avui no dormo – Stay Homas

  • El que queda – Els Amics de les Arts

  • Planetes llunyans – Mishima

  • Foc lent – Sidonie (en català, etapa consolidada)

  • Som aquí – Ginestà

  • Mirall trencat – Ginestà

  • Estiu etern – Buhos

  • No hi ha mar – Maria Hein

  • Batega – Flashy Ice Cream

  • Casa buida – Pau Vallvé

  • Encara hi som – Zoo (último eco potente en 2025)

(la canço en català de Rosalia Divinize es en català, però el gruix de Dux és en castellà.

Publicat dins de Música | Feu un comentari

25-16 Jornada 18

Poca cosa a comentar, tot correcte en els dos partits, tan en 0-2 del Barça contra l’Español, com el 5-1 al Betis que encara no ha arribat a Madrid, estan de tapes a la Moraleja o es van equivocar i es van presentar a Leganés o Getafe o Móstoles, no se sap on va quedar aquell equipet que no es va presentar davant del Madrid. Com el Bilbado, que davant equips grans desapareixen, no saben jugar.

Em fa molta il·lusió les xiulades al nen mimat i malcriat de FloPer,per la seva pròpia afició,  Vinicius, que s’adoni que és un impresentable, una mala persona i un idiota integral. Si pensa que se li permetrà tot en totes les situacions, està molt equivocat. Des de la pilota de platja de fa un parell de temporades i el plantón que van fer, crec jo que la gent que vota no ho perdonarà fàcilment, Mbappe, està sentenciat per estar al Madrid, al menys en uns anys, sino tingués competència… però la té i molt forta.

D’altra banda, cal destacar el paper de Joan Garcia; si un baixa molts enters, aquest noi, tranquil, pausat i amb ganes de triomfar, s’està convertint en un dels millors porters del món. Si no és titular a la selecció en el mundial, serà un error molt greu del seleccionador, però ja coneixem la categoria esportiva d’aquest entrenador, gairebé nul·la o zero. Perquè s’ha trobat amb la millor generació de futbolistes espanyols dels últims temps, i sobretot de la Masia, va ser com en el futbol femení: elles van passar del seleccionador i van guanyar, doncs aquí el mateix. No hem de tenir un seleccionador de segon o tercer nivell, sinó un d’alt, com ja teníem i van fer fora perquè a Madrid no el van poder aguantar. Avui dia, Luis Enrique està considerat el millor entrenador del món; penseu en què podria arribar a ser la selecció si no la dirigissin uns caps de suro com els que manen.

I a sobre s’estan fent milionaris tots, perquè el que cobren…

Publicat dins de Jornada esportiva | Feu un comentari

Jugar amb avantatge: Indignant

Joc net ja!

Les condicions dels equips d’Israel són privilegiades. En camps fora del seu estat juguen a porta tancada, i als seus propis amb públic, amb ajuda, amb suport. És indignant. Si passen a la propera ronda, que serà el més previsible per totes les ajudes que reben, amb les eliminatòries directes a tres o a cinc partits, ¿a casa seva amb públic i fora sense?

No és just i és indignant. La solució més justa seria que no se’ls permetés jugar aquests equips a la lliga europea, no són europeus, són asiàtics i a més amb avantatges.

Quan se’ls pregunta, principalment a tots els entrenadors dels equips rivals, sigui la competició que sigui, tothom assenyala veladament aquesta situació.

Expulsió dels equips israelites ja de tota competició europea, que a més no ho són. Indignant.

Pel que jo recordo, EUROVISIÓ es diu EURO perquè són països europeus, i què fa un convidat no europeu en aquesta celebració. Si Israel participa en aquesta edició, crec que serà el principi de la fi d’Eurovisió. S’hauria de tornar als orígens, però sense països molestos o dictatorials. Completament d’acord que no hi participin Espanya i diversos països més i que per a l’any vinent ells s’organitzin i facin la seva pròpia celebració d’Eurovisió.

Estic molt fart d’aquesta hipocresia amagada amb Israel, no s’hauria de permetre que perquè ells gestionen els diners ho poden tot el que vulguin. Recordeu que els Reis Catòlics ja els van expulsar de la nació… Sembla que ningú recorda ja la seva pròpia història. I la d’ells encara menys.

«Quien siembra vientos, recoge tempestades». y tiempo al tiempo.

Publicat dins de Denúncia | Feu un comentari

Mil Ocells – Txarango i Jarabe de Palo

Recordant al grandísm Pau Donés, aquí una de les poques cançons que va cantar en català en col·laboració de Txarango. imprescindible conèixer aquesta cançó i aquests artistes. Tornarem.

Publicat dins de Música | Feu un comentari

Llistat Primera Fila

Buscant, buscant, he trobat una pàgina catalana especialitzada en música amb llistats actualitzats de la música que s’escolta. Han complert 500 setmanes i han publicat la llista de les cançons en català que han estat més setmanes a la seva llista. Aquí les 50 cançons amb més presència de Primera Fila de quasi els 10 últims anys.

01 Oques Grasses In The Night 52
02 Oques Grasses Petar-ho 40
03 Miki Núñez Escriurem 39
04 Oques Grasses Bye Bye 31
04 The Tyets i Els Amics de les Arts Amics, tiets i coneguts 31
05 Txarango i Jarabe de Palo Mil Ocells 30
06 Doctor Prats Tu fas 28
06 Els Catarres Diamants 28
06 Els Catarres Fins que arribi l’alba 28
06 Oques Grasses Elefants 28
07 Sara Roy i Miki Núñez Tot és més fàcil 27
08 Alfred García i Txarango Crema la nit 26
09 Animal Només amb tu 25
09 Buhos Volcans 25
09 Buhos Transmets energia 25
09 Buhos T’he trobat a faltar 25
09 Doctor Prats Caminem lluny 25
09 Els Amics de les Arts El senyal que esperaves 25
09 Els Catarres Vull estar amb tu 25
09 Txarango A la deriva 25
10 Sexenni De Lao 23*
10 Buhos Mil batalles 23
10 Miki Núñez No m’ho esperava 23
11 Gertrudis i Doctor Prats No em dóna la gana 22
11 Itaca Band Apropa’t 22
11 La Fúmiga i Samantha Ja no fa mal 22
11 La Fúmiga L’orquestra del Titànic 22
11 La Pegatina La guspira 22
11 Oques Grasses Sta Guai 22
11 Oques Grasses Torno a ser jo 22
11 Sopa de Cabra Cercles 22
11 Stay Homas Here2Play 22
11 Stay Homas i Albert Pla No vull baixar 22
11 Stay Homas i Oques Grasses The Bright Side 22
11 Txarango Una lluna a l’aigua 22
12 Oques Grasses Sexy 21
13 Blaumut De veritat 20
13 Buhos Connectats 20
13 Cybee Com animals 20
13 Doctor Prats A poc a poc 20
13 Els Catarres En peu de guerra 20
13 Obeses El monstre de l’armari 20
13 Oques Grasses Cara de cul 20
13 Rosalía Milionària 20
13 Suu Tant de bo 20
14 Buhos Barcelona s’il·lumina 19
14 Joan Dausà La gran eufòria 19
14 Manel Sabotatge 19
14 Txarango Les coses senzilles 19
15 Flashy Ice Cream Alba 18

Molt recomanables que us doneu una volteta per les seva web. Clic aquí

Publicat dins de Música | Feu un comentari

El Dol (III)

A Guinea, el fill s’exiliava durant un any vestit amb un simple pany d’estora. Els mingrelians (poble georgià que vivia a la vora del Mar Negre)  de dol, es mantenien nus fins a la cintura. En Sibèria, entre els ostiacs, la viuda feia una efígie del difunt i la recobria amb els seus vestits i la guardava al llit durant un any. El dol per un pare a Corea durava tres anys, els seus fills no podien treballar en cap ofici ni tindre descendència durant aquest temps (eren considerats il·legítims si en tenien). En Tonkin, el mateix dol, durava tres anys i mig, igual que a la Xina. Al Japó se celebrava una festa i un festí sobre la tomba del finat i durava tres nits seguides. Entre els esquimals, les mares ploraven als seus fills només per 20 dies. Entre els indis d’Amèrica del Nord, es feia desaparèixer totes les possessions que hi havia pertany al difunt i no se l’anomenava més. Un marit no devia sentir aflicció si perdia la seva muller. En l’antiga Albània, era un crim parlar dels morts.

Publicat dins de Diccionari de la Mort | Feu un comentari

Si et quedes amb mi – Sopa de cabra

Fa uns dies que parlava de recuperar el nostre llegat, quasi oblidat. Aquí hi ha una petita mostra del que es pot fer entre tots i totes. Marevellós.

Publicat dins de Música | Feu un comentari

Música Catalana del Segle XXI

Continuant amb la música catalana i el ChatGPT, les 25 millors cançons que han sonat al segle XXI, combinant impacte popular, qualitat musical i empremta cultural. Sense ordre jeràrquic.

  1. Bon dia – Els Pets (2001)

  2. L’Empordà – Sopa de Cabra (2001, regreso que marcó época)

  3. Camins – Sopa de Cabra

  4. Boig per tu – Sau (reivindicada masivamente en el siglo XXI)

  5. Llença’t – Lax’n’Busto

  6. Corren – Gossos

  7. Qualsevol nit pot sortir el sol (relectura viva) – Jaume Sisa

  8. La flama – Obrint Pas

  9. Seguirem somiant – Txarango

  10. Quan tot s’enlaira – Txarango

  11. Volem pa amb oli – Oques Grasses

  12. La gent que estimo – Oques Grasses

  13. In the night – Oques Grasses

  14. Barcelona – Els Amics de les Arts

  15. Jean-Luc – Els Amics de les Arts

  16. Al mar! – Manel

  17. Benvolgut – Manel

  18. Fins que arribi l’alba – Manel

  19. Jo mai mai – Joan Dausà

  20. Tant de bo – Joan Dausà

  21. Compta amb mi – Txarango

  22. La primavera – Mishima

  23. Tot és possible – The Tyets

  24. Coti x coti – The Tyets

  25. Serem ocells – Oques Grasses

Publicat dins de Música | Feu un comentari

25-26 Jornada 17

Molts dies sense futbol i avui ja comença l’any amb el partit Rayo Vallecano – Getafe i faltava, expressament, el resum de la jornada anterior, força intranscendent a nivell d’esdeveniments i resultats previsibles.

Recordeu el Villarreal – Barça que s’havia de jugar a Miami i que, per la ràbia i la barcelonitis del Mr FloPer, no es va fer. Els americans són seriosos i la que es va muntar aquí no els agradava… però sempre el Karma torna i ja se n’acabaran prenent les conseqüències del negativisme del Madrid. En fi, aquest partit a grans trets, el penal va ser, el gol anul·lat 3 en fora de joc, l’expulsió justa i el segon gol, el del més llest de la classe, sense més comentaris.

El Madrid – Sevilla, també sense problemes, l’expulsió justa, el primer penal molt clar, el segon no Pperò a mi m’agrada, o prefereixo que es revisin, ja que donava dubtes de si ho era o no i al final no ho era.

Jornada tranquila. 3 punts els dos.

Publicat dins de Música | Feu un comentari

MUSICA

Desitgem que 2026 sigui encara un millor any musicalment en CATALÀ, que el 2025, que ho ha sigut i molt.

 

Publicat dins de Música | Feu un comentari

Sort de Tu – Oques Grasses

Sort tenim tots, de vosaltres, però per desgràcia heu dit prou. Us trobarem a faltar. Heu omplert 4 dies de despedida.

Número 1 de les 15 cançons en català més destacades del 2025

Publicat dins de Música | Feu un comentari

Les 15 cançons en català més destacades del 2025

Publicat dins de Música | Feu un comentari

L’oblit, MAI, MAI (ho enteneu?)

Només 4 cançons del segle XX sobreviuen a l’oblit.

Podem fer les llistes que vulguem, posar les cançons que més ens agradin, però si els oients, les noves generacions, no escolten més els nostres clàssics, els grups i cançons de sempre, al final mica en mica quedaran relegats a un segon pla i finalment gairebé  oblidats. Té alguna cosa de positiu, la música està viva i es va regenerant i creant i regenerant i creant i regenerant, una vegada i una altra, el que avui és top demà passa desapercebut fins que algú el recupera i torna a estar dalt, fins que passa. La música està tan viva, però cal cuidar-la i una de les més importants receptes és l’oblit. Jo lluito perquè l’oblit no arribi a les nostres vides, cal conèixer almenys el que ha estat important per a molta gent i fins i tot n’han oferit les seves vides per això.

Han arribat noves maneres d’escoltar música a les nostres vides. El vinil, el cassette portàtil, el discman ja han passat a una altra vida, però el que contenien aquests dispositius no ha de passar mai a una altra vida, sinó recuperar-lo en el nou dispositiu que és l’ordinador portàtil en miniatura que és el nostre telèfon intel·ligent. I qui mana en aquest dispositiu és Spotify, ni més ni menys.
Així que a les 100 cançons més escoltades en aquest dispositiu hi ha:

21- Camins  13,6 M – Sopa de Cabra – 2001
42-Boig per tu 10,2 Sau – 1990
59 Llença’t 8,6  Lax’n’Busto – 2000
61 L’Empordà 8,6 Sopa de Cabra – 1989
65 Cant del Barça 8,4 Coral de Sant Jordi  – 1975
93 Bon dia 6,5 Els Pets – 1997
99 Que tinguem sort 6,2 Lluis Llach – 1974

5 cançons abans de l’any 2000 i una és el Cant del Barça, i he posat dos clàssics del 2000 i 2001. I la primera dels Segle XX es a la número 42…

Publicat dins de Música | Feu un comentari

La presó del rei de França – JM Serrat

El tradicionari català és espectacular, amb cançons tan boniques com El Rossinyol, El cant de la Civada, El Comte Arnau, totes elles recollides en un disc antològic i excepcional de Joan Manel Serrat, anomenat Cançons Tradicionals,  editat el 1968, que en 2 anys farà el 60è Aniversari.

Aquesta cançó és en aquest disc, tal com li va arribar fa gairebé 60 anys. Gaudiu-ne, i de JM Serrat ja en parlarem més detalladament pròximament.

Teniu dos versions de la mateixa cançò, una instrumental i festiva i l’altre tradicional. Podeu escollir.

Número 16 de les 25 millors cançons en Català sense jerarquía segons ChatGPT.

Publicat dins de Música | Feu un comentari

La presó del rei de França – La Dharma

Música Tradicional Catalana.

Crec que la música en català, i catalana, mai no havia experimentat un creixement i promoció tan brutals com en els últims 5 anys. Tot i que a Spotify no surt cap cançó en català, entre els 10 primers més escoltats en el 2025, sí que hi ha intèrprets catalans; això no vol dir que a les llistes populars de moltes emissores de ràdio no hi siguin aquestes cançons, surten moltíssimes. Són les cançons que voten popularment els seus oients.

La presó del rei de França, no és una història real documentada, sinó una història possible, basada en experiències comunes de l’època, que explica una història trista i senzilla, com moltes cançons populars antigues, pensades per ser recordades i cantades fàcilment.

La cançó parla d’un jove, sovint un soldat o presoner, que es troba tancat a la presó del rei de França. Des de la presó, expressa el seu patiment i enyorança, sobretot per la mare (o de vegades per la família o la terra). Se sent sol i desemparat.

Lamenta no poder veure la mare abans que mori o no saber res d’ella i accepta el seu destí amb resignació, sense rebel·lar-se. No s’explica exactament què ha fet per ser empresonat: això és típic de la tradició oral, que se centra més en l’emoció que en els detalls.

Amor filial,  especialment cap a la mare, la duresa de la presó i de les guerres antigues, la idea que el patiment personal forma part de la vida i que comparteix emocions col-lectives.

La cançó podria venir de l’època dels conflictes entre Catalunya i França, sobretot entre els segles XVII i XVIII. En aquells temps hi havia guerres freqüents a la frontera, Soldats catalans capturats per exèrcits francesos i joves allunyats de casa durant anys.

El “rei de França” no és tant una persona concreta, sinó el símbol del poder estranger que empresona i la repressió constant que ha patit Catalunya al llarg dels segles.

És una cançó de transmissió oral: passava de boca en boca,molt poca gent  sabia llegir i escriure. Calia fer cançons fàcils d’entendre en clau de país i fàcilment memoritzables per a la gent que treballava al camp de sol a sol o vivia precàriament a la ciutat esclavitzada pels senyors feudals. Cada poble o família podia canviar petits detalls,  per això hi ha diverses versions, però totes mantenen la mateixa emoció de dol i pèrdua.

La versió que he posat és la que va popularitzar la Companyia Elèctrica Dharma fa un munt d’anys, festiva i d’esbarjo, però no té lletra, perfecta per a festes populars i balls. És la demostració perfecta que es pot actualitzar gairebé qualsevol cançó.

Estic completament d’acord que sigui una de les 25 millors cançons en català, però hi ha una altra cançó igual de presons i encara més cruel i dolorosa que és la Presó de Lleida, que durant molts anys, molts grups folk de Catalunya l’han anat recuperant com El Pont d’Arcalís, Serrat o Marina Rossell, entre altres.

Mai hem d’oblidar les nostres arrels, sense elles mai no comprendrem la situació actual de bonança i prosperitat i dels qui ho han fet possible.

Número 16 de les 25 millors cançons en Català sense jerarquía segons ChatGPT

Publicat dins de Música | Feu un comentari

El Dol (II)

Els gals i germànics que ordinàriament es lligaven els cabells, en cas de dol se’ls deixaven lliures. A l’índia les dones les cremaven a la pira del seu espòs,  fins avui en dia el segle XXI a l’Índia profunda i camperola aïllada. Els colors varien segons el país: blau o violeta a Turquia, castany a Egipte, blanc al Japó i també a la cort d’Espanya i França fins al segle XV. A la Xina, el dol durava 3 anys, els propers al difunt portaven una bata, un cilici i una corda al voltant del barret. A Portugal, quan va morir Joan II, es va prohibir afaitar-se durant sis mesos. 

A França va experimentar variacions, A la cort segons els casos, va ser negre, violeta o escarlata. Les reines, amb freqüència el van portar blanc, se les anomenava REINES BLANQUES. Els cancellers de França, mai van portar dol. A la cort existia  el gran dol i el petit dol. El gran pels familiars propers i el petit pels altres.  Els senyors, en tal cas, recobrien amb panys les seves lliteres i carruatges, les dames deixaven de portar joies durant 3 mesos. Es vestia de llana surant el mateix període de temps. Els homes portaven colors llisos, prescindien de l’espasa, amb mitges i guants de seda negra, punys i corbates desfilades i peces de batista llisa que s’arremangaven sobre els paraments. El petit dol durava sis mesos.

Publicat dins de Diccionari de la Mort | Feu un comentari

Lloguer d’apartaments a SAFA

La Sagrada Família lloga apartaments, construïts entre dues de les seves torres per poder sufragar les despeses de construcció que encara queden pendents. Poseu-vos en contacte amb la Gestora per poder llogar-los. Són únics i les vistes són deslumbrants.

Publicat dins de Imatges | Feu un comentari

Per Nosaltres i els de Dalt: Joan Dausà

Dausá es va donar a conèixer al gran públic amb la cançó de l’Estrella Damm, Una altra manera de viure. Absoluta obra d’art sobre la contaminació del mar, amb la col·laboració de Santi Balmes i Maria Rodés. Però ja tenia una cançó que poc a poc s’ha anat convertint en un símbol nacional i fins i tot en el títol d’una sèrie a TV3, Jo mai mai.

Amb 4 discos editat i un en preparacio per l’any vinent, es un referent musical a Catalunya, per les seves lletres reflexives i dolces. Ja no és un noi, sinó que més aviat ha entrat a l’edat en què és un pare de família que canta el que pensa, fent cançons més pausades.

Una d’aquestes cançons és aquesta balada de Nadal, Per nosaltres i els de dalt. Joan Dausà es el germà, el sogre, el gendre, el pare de quaranta i tants que tots voldriem: un bon noi.

Publicat dins de Música | Feu un comentari